Jubilæumsdatoen er ingen aprilsnar

Agnethe_Maagaard09JG

Den første april 1999 slog Agnethe Maagaard dørene op til den første udstilling i galleriet i Bøvlingbjerg, hvor lokale udstillere viste eksempler på vestjysk kunsthåndværk. Det blev starten på en eventyrlig rejse for Agnethe, der ikke lægger skjul på, at det har været 25 år med masser af spændende oplevelser mange steder i verden. 

Tekst: AP Christensen . Foto: Johan Gadegaard

Nej, det er ingen aprilsnar, at datoen den 1. april har en særlig betydning for glaskunstneren Agnethe Maagaard fra Bøvlingbjerg. Det var nemlig den dag, der i 1999 blev startskuddet for Agnethes glaskunst, der startede i det små, men siden har udviklet sig til noget, der er meget større – for Agnethe selv, men så sandelig også for de mange, der enten har købt værker fra hendes hånd eller som blot nyder at betragte de meget farverige og store værker, der kan ses på en række udstillinger eller som fast inventar i for eksempel de lokale kirker i Dybe og Bøvling.

- Det har været 25 meget spændende år, der har beriget mig meget – ikke så meget økonomisk, men så sandelig i overflod, når jeg tænker på de oplevelser, som jeg har fået gennem årene, fortæller en hudløs ærlig Agnethe Maagaard over en kop kaffe, en hjemmelavet og lækker jordbærtærte samt et forfriskende glas rosé-vin af mærket Daisy, og det er ikke uden betydning for hendes historie.

Agnethe Maagaard er født og opvokset i Bonnet, men har de seneste cirka 30 år boet midt i Bøvlingbjerg i en bolig, der tidligere husede manufakturhandleren Balance-Jensen med frisørsalon på første sal og en smed i udhuset. I dag er det både Agnethes værksted, galleri og privatbolig.

Hun er uddannet håndarbejdslærer og har arbejdet på blandt andet Bøgelundsskolen i Bonnet, som hendes mor, Tilte Maagaard, etablerede som et særligt sted for borgere med forskellige former for udfordringer. Agnethe har også haft job på forskellige fritidshjem, inden hun for netop 25 år siden blev ansat på Alparken i Ramme som en del af dagcentret. Og sideløbende med de civile jobs har hun haft energi til at udleve sin kunstneriske drøm med glaskunsten som det helt centrale emne.

- Jeg du’r ikke til bare at arbejde i mit værksted helt alene. Jeg kan godt li’ samværet med andre mennesker i et fællesskab, hvor man bliver beriget i dagligdagen, lyder forklaringen på grunden til, at hun er blevet på arbejdsmarkedet i så mange år.

Agnethe_Maagaard06JG

Mange nedslag gennem et kvart århundrede

Det var i sin tid et kursus i Pandrup, der førte til, at Agnethe Maagaard kastede sig over glaskunsten.

- Man kan sige, at jeg nu i 50 år har arbejdet med farve og form, men glas har nogle helt specielle egenskaber, der altid har fascineret mig. Det kan godt være, at jeg i nogle værker tilsætter andre materialer, men glas vil altid være det helt centrale i min udtryksform, pointerer Agnethe Maagaard.

Hun startede i det små med enkle glasting, der kunne bruges som værtindegaver eller som små pynteting, men trangen til at skabe støre værker fydlte efterhånden mere og mere hos kunstneren.

- I 2006 var der en udstilling med titlen Tørn til Tårn – fra Bovbjerg Fyr til Rundetårn – og Lisbeth Hermannsen, der er kendt fra Hygum Kunstmuseum, gav mig et gevaldigt spark bagi og skubbede så meget på, at jeg deltog på udstillingen med mine første større værker. Det skub er jeg i dag meget taknemmelig over at have fået, siger Agnethe Maagaard.

Udstillingen på Rundetårn i København kastede nye kontakter af sig – og det samme gjorde besøget af Dronning Margrethe i galleriet i Bøvlingbjerg i 2009.

- Det royale besøg af hele Danmarks ”Daisy” var for mig et af de mest spændende og inspirerende nedslag i min udvikling som glaskunstner, erkender Agnethe Maagaard.

Siden fulgte invitation på invitation til at udstille på Manhattan i New York, i Chigaco og Dubai – og så selvfølgelig stadig i hjembyen Bøvlingbjerg.

- Til en større udstilling og kunstmesse i Dubai sendte vi 525 kg kunst afsted – og heldigvis blev langt det meste solgt – blandt andet til en stor og anerkendt hotelkæde, husker Agnethe.

Agnethe_Maagaard03JG

Behold begge ben på jorden

Agnethe Maagaard henter stadig inspiration til værkerne i den dagligdag, hun oplever med udgangspunkt i Bøvlingbjerg. Og selv om hun efterhånden er anerkendt i mange kunst-kredse, så beholder hun begge ben solidt plantet i den vestjyske muld.

- Du skal glemme alt om Janteloven, for selvfølgelig kan vi også noget, selv om vi kommer helt herude vestfra. Du skal tro, at du kan noget, men du skal samtidig beholde jordforbindelsen og huske at være autentisk. Sådan har jeg altid opfattet mig selv, selv om jeg udmærket er klar over, at jeg er selvlært glas kunstner og ikke har gået på de fine akademier, siger Agnethe med et smil.

Den vestjyske stædighed er en anden egenskab, som Agnethe Maagaard fremhæver.

- Nogle gange skal vi vestjyder bruge lidt mere energi og forsøge lidt flere gange end andre for ligesom at komme til orde i den danske kunstverden. Min mor sagde altid, at et ”nej” blot var en udsættelse af et ”ja”, så det kan også handle om at klø på, forklarer Agnethe Maagaard om vejen fra at være helt ukendt til i dag at være mere og mere anerkendt i kunstkredsene.

Agnethe_Maagaard13JG

Særligt forhold til kirkekunst

Agnethe Maagaard har et helt særligt forhold til kirkeudsmykninger, og hun har således udsmykket Fjellerup Kirke på Djursland samt de lokale kirker i Dybe og Bøvling.

- For mig er det virkeligt stort at få lov til at udsmykke et kirkerum. Det er jo et rustikt rum, hvor man kommer til mange forskellige begivenheder Jeg lægger stor vægt på, at man skal have noget med fra besøget i kirkerummet – noget, men husker tilbage på, uanset om man har været til gudstjeneste, til dåb, bryllup eller begravelse, forklarer hun.

I den sammenhæng kommer glaskunst vor alvor til sin ret – med de mange muligheder for farvespil og lysindfald, der får et værks forskellige dybder til at afsløre sig over for dem, der betragter værkerne.

- Det er netop de helt særlige egenskaber ved glasset som råmateriale, der altid har udfordret mig – og stadig gør det. Jeg starter jo forfra med det enkelte værk, og selv om jeg nok kan have en formodning om, hvordan det hele ender, så sker der ting i processen, der åbner nye muligheder for udtryk. Det er altid spændende og inspirerende, mener Agnethe Maagaard.

Arrangementer
17. september 2024
Helligåndskirken, Hvide Sande kl. 19.30
Åbningskoncert - Hvide Sande Masterclass
ÅbningskoncertVelkommen til den officielle åbningskoncert på det 18. internationale Hvide Sand...
17. september 2024
Ruth & co, Hvide Sande kl. 21.30
Cocktails & Classical på Ruth & co
Cocktails Classical på Ruth coNærmere information følgerPrisGratisStedRuth coToldbodgade 8696...
18. september 2024
FLUGT, Oksbøl kl. 16.00
Fredskoncert - Hvide Sande Masterclass
Fredskoncert på FLUGTI en verden, der føles mere usikker end nogensinde før, trænger vi alle til a...
18. september 2024
Lemvig Bibliotek, Lemvig kl. 19.00-21.00
Kriseparat
- klar dig selv i tre dageNår større dele af samfundet rammes, tager redningsberedskabet sig førs...
Se alle arrangementer